خانه دار کردن مردم راه حلی جز عرضه زمین و اعطای وام ندارد

نماینده مجلس تصریح کرد: راه حلی غیر از عرضه زمین به مردم و اعطای تسهیلات ساخت مسکن برای حل معضل مسکن مردم و خانه‌دار شدن مردم وجود ندارد. در همین راستا، افزایش 25 درصدی مساحت مسکونی کشور طبق قانون برنامه هفتم توسعه باید در دستور کار باشد.

به گزارش تحریریه، ساخت مسکن الزاماتی دارد. مهمترین موضوع این است که زمین مناسب در اختیار متقاضیان قرار بگیرد تا به ساخت و ساز بپردازند. در کنار این امر، اعطای تسهیلات نیز باید در دستور کار باشد.

قیمت زمین به حدی در کشور ما بالاست که بخش زیادی از قیمت تمام شده مسکن را تشکیل می دهد. اگر دولت بتواند طرح الحاق زمینها به حریم شهری را پیش ببرد و واگذاری زمینها را به متقاضیان داشته باشیم، بخش زیادی از مشکلات خانوارها برای خانهدار شدن حل میشود.

متأسفانه مسکن و زمین در کشور ما تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است. عدهای از افراد سودجو به دنبال کسب سود بیشتر از حوزه مسکن هستند و بر مشکلات دامن میزنند. آنها در تلاش هستند که قیمت زمین و مسکن را بالا نگه دارند و از تورمی که در این حوزه به وجود میآید، سود ببرند. در این شرایط، وظیفه حاکمیت است که به نفع اقشار ضعیف و متوسط جامعه به مسئله ورود کند و به متعادلسازی قیمتها مبادرت کند.

حل و فصل مشکلات حوزه مسکن نیازمند یک طرح ضربتی است

ابوالفضل ظهره وند نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به این موضوع که حل و فصل مشکلات حوزه مسکن نیازمند یک طرح ضربتی است، تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی به عنوان مسئول حوزه مسکن نیز همین اعتقاد را دارد که باید یک طرح اساسی، جامع و ضربتی در بخش مسکن به اجرا بگذاریم.

وی ادامه داد: مشکل مسکن بر مسائل دیگر نیز اثرگذار است. به طور مثال، عدم توانایی قشر جوان برای خانهدار شدن قطعاً بر سیاستهای جوانی جمعیت موثر است. کاهش رشد جمعیت بر اثر همین مشکلات بروز کرده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: شاهد هستیم که بر اثر افزایش تراکم در کلانشهرها از جمله تهران، نرخ اجاره بها و خرید مسکن به صورت افسارگسیخته در حال افزایش است. نیاز است وزارت راه و شهرسازی طرح ضربتی و جامعی در حوزه مسکن ارائه دهد و آن را به سرعت اجرایی کند.

ظهره وند گفت: خانم وزیر اعتقاد داشتند که شهر نباید گسترش پیدا کند و بهتر است به ساخت آپارتمانهای بلندمرتبه اقدام کنیم. این امر در مجلس مورد انتقاد قرار گرفت و گفته شد که خانه های کوچک در شأن مردم نیست. در نهایت خانم صادق قبول کردند که در مدت کوتاهی طرحی را در زمینه مسکن ارائه دهد و به سمت افزایش عرضه برود.

باید قیمت زمین را از قیمت تمام شده خارج کنیم تا هزینه ها کاهش یابد

وی ادامه داد: راه حلی غیر از عرضه زمین به مردم و اعطای تسهیلات ساخت مسکن برای حل معضل مسکن مردم و خانه‌دار شدن مردم وجود ندارد. در همین راستا، افزایش 25 درصدی مساحت مسکونی کشور طبق قانون برنامه هفتم توسعه باید در دستور کار باشد. ما نسبت به جمعیتمان کشور بزرگی هستیم و زمین به قدر لازم و کافی در اختیار داریم که به ساخت و ساز بپردازیم و باید با تکیه بر عرضه زمین به مردم و تامین مالی از محل تسهیلات ساخت مسکن، مردمی سازی مسکن را در راستای تحقق شعار سال به نتیجه برسانیم

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وقتی قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن خارج کنیم، تا حد زیادی هزینه ها کاهش می یابد و بستر برای افزایش عرضه مسکن در کشور فراهم می شود. دیدیم که در دولت نهم و دهم این طرح جواب داد و به افزایش تولید مسکن در کشور منجر شد و قیمت زمین را از قیمت تمام شده حذف کردیم.

ظهره وند گفت: در طرحی که قرار است برای افزایش تولید مسکن در کشور ارائه شود، باید عرضه زمین به اندازه ای دیده شود که این موضوع از قیمت تمام شده مسکن خارج شود و مردم دغدغه ای به لحاظ زمین نداشته باشند.

شبکه ای از افراد سودجو وجود دارند که سود آنها در بازی کردن با زمین است

وی ادامه داد: در همه جای دنیا این طور است که برای کاهش قیمت مسکن به سمت از بین بردن قیمت زمین اقدام کرده اند. متأسفانه شبکه ای از افراد سودجو در کشور وجود دارند که سود آنها در بازی کردن با زمین است. آنها تلاش میکنند عرضه را نسبت به تقاضا پایین تر نگه دارند و بر قیمت زمین اضافه کنند. این شرایط به نفع مردم نیست و باید برایش راهکاری پیدا کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: شهرداری ها تمایل دارند که با صدور مجوز به افزایش تراکم در شهرها و بالا بردن ارتفاع ساختمانها مبادرت کنند. این وضعیت باید تغییر کند. با واگذاری زمین به متقاضیان باید به سمت حل این مشکلات برویم. اعطای تسهیلات ساخت مسکن و نگرفتن عوارض نیز میتواند کمککننده باشد.

وی در خصوص لزوم عمل به تعهداتی که به مردم در قالب طرح نهضت ملی مسکن داده شده است، تصریح کرد: این تعهدات که از طرف حاکمیت به مردم داده شده است، باید مدنظر باشد. البته شاید در قالبهای قبلی نتوانیم این تعهدات را برآورده کنیم. میتوانیم در چارچوبهای جدیدی که برای ساخت مسکن در کشور در نظر گرفته میشود، به تعهداتی که به ثبتنام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن دادهایم، عمل کنیم.

منبع: قدس

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 30623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =